De weg naar de Stadsbank
Mensen met schulden kunnen de weg naar de Stadsbank namelijk lang niet altijd goed vinden. Dat geldt in het bijzonder voor Leiderdorpers, concludeert de Rekenkamer. Vanaf 2024 is daarom voortaan een schuldhulpverlener van de Stadsbank aanwezig op het spreekuur van Incluzio Leiderdorp. Ook constateert de Rekenkamer dat er grote uitval is na een eerste intakegesprek. Dat is zorgelijk, want als mensen doorzetten na dat eerste gesprek, is de kans groot dat het schuldhulpverleningstraject een succes is. De Stadsbank probeert deze situatie te verbeteren door minder gegevens te vragen van mensen die hulp zoeken en een snellere schuldregeling.
Schuldhulpverlening onvoldoende ondersteund door ICT
De Rekenkamer is ook bezorgd over ICT-problemen. Het opstarten van een schuldhulpverleningstraject is intensief omdat mensen vaak meerdere schuldeisers hebben. Om deze schuldeisers goed te laten samenwerken zijn twee ICT-systemen noodzakelijk. Het betreft het schuldenknooppunt en het beslagregister. Deze ICT-systemen zijn nog niet operationeel, waardoor het veel tijd kost om een schuldhulpverleningstraject te starten. Dat zorgt voor extra werkdruk bij de Stadsbank, waardoor medewerkers niet met andere taken bezig kunnen zijn.
Aanbevelingen
Omdat de aflostermijn voor mensen die een schuldsaneringstraject doormaken recent is verkort van 3 naar 1,5 jaar, beveelt de Rekenkamer aan hen intensiever te blijven begeleiden om terugval te voorkomen. Ook moet de Leiderdorpse raad meer aandacht besteden aan het schuldenprobleem omdat het aantal huishoudens met problematische schulden in deze gemeente stijgt.
Meer informatie
Op de dossierpagina leest u meer over dit onderzoek.