• Home
  • Nieuws
  • Registratie van meldingen verkeersveiligheid in Leiderdorp kan beter

Registratie van meldingen verkeersveiligheid in Leiderdorp kan beter

De gemeenteraad van Leiderdorp vroeg de Rekenkamer om te onderzoeken hoe meldingen naar verkeersveiligheid in de gemeente Leiderdorp worden geregistreerd en verwerkt. En hoe deze meldingen een rol spelen bij besluiten over verkeersmaatregelen en aanpassingen van de openbare ruimte. De conclusie is dat er verbetering mogelijk en nodig is.

Belangrijkste conclusies

Veel onveilige situaties die niet voldoen aan de wet- en regelgeving, worden op tijd en in samenwerking opgelost door medewerkers met kennis en ervaring van de verkeerssituaties in Leiderdorp. Maar wij constateren dat er verbetering mogelijk is bij situaties die volgens de wet- en regelgeving op zich in orde zijn, maar waar wel meldingen over komen die de moeite waard zijn voor toekomstige beslissingen.

Het onderzoek constateert dat een heldere en eenduidige procesbeschrijving ontbreekt hoe de gemeente met meldingen moet omgaan, maar dat de ervaring en betrokkenheid van medewerkers dit compenseert. Ook zonder procesbeschrijvingen doen zij hun werk met kwaliteit. Niettemin is dit een situatie die afhangt van individuen. Dat kan kwetsbaar zijn. Een betere registratie van meldingen die niet per se tot directe actie hoeven te leiden zou kunnen helpen als het gemeentebestuur keuzes moet maken voor de inrichting van de openbare ruimte.

Aanbevelingen

De Rekenkamer komt op basis van deze conclusies met aanbevelingen voor een heldere procesbeschrijving, het verbeteren van de registratie van meldingen en de afhandeling daarvan beter te organiseren op een wijze dat de gemeenteraad en het college van B&W dit kan gebruiken bij hun plannen en besluiten.

Behandeling onderzoek

De Rekenkamer presenteert de resultaten van het onderzoek op 25 maart tijdens het Politiek Forum van de gemeenteraad van Leiderdorp.

Meer informatie

Op de dossierpagina leest u meer over dit onderzoek.